Verdwalen in techno met Kelvin Celcius

In aanloop naar een nieuwe editie Echoes of the Future spenderen we avonden met dj’s uit de komende line-up. Er wordt gegeten en gedronken en gepraat over (toekomst) muziek. Dit keer verdwalen we in techno met Kelvin.

Wie ben je en wat doe je?
‘Mijn naam is Kelvin. Ik hou me vooral bezig met audio in de breedste zin van het woord. Ik maak en produceer mijn eigen muziek; neem bands op; mix van alles en nog wat…Je kunt het zo gek niet bedenken. Ik volg ook een opleiding in audio, vandaar. Na mijn studie wil ik graag een mix/mastering service gaan opzetten. Of een productiestudio met vrienden. Eigenlijk weet ik nog niet helemaal precies welke kant het op gaat, zo lang ik maar met audio bezig ben. Dat vind ik heerlijk.’

Wat is kenmerkend aan de sets die je draait?
‘Ik hou van het vertellen van een verhaal dus dat zal je altijd terughoren in mijn sets. Net als een boek beginnen mijn sets met een voorwoord, een kern en een  conclusie. De manier waarop die onderdelen worden ingevuld is afhankelijk van waar- en op welk tijdstip ik draai. Dat is erg verschillend. Verder vind ik het belangrijk om alles te geven tijdens mijn sets. Zelfs al zou ik voor één iemand draaien, dan wil ik diegene wel helemaal meenemen. Daar zit mijn voldoening in, zien dat iemand in een zelfde soort trip belandt. Mijn sound zou ik omschrijven als donker en rollend, met een lekkere groove. Het genre waarin ik draai is techno met hier en daar wat uitstapjes, naar minimal bijvoorbeeld. Het is in ieder geval niet mainstream te noemen.’

Wat is volgens jou kenmerkend aan de muziek van vandaag de dag?
‘Ja het voelt een beetje als een ‘rivival van before’. Je hoort tegenwoordig gewoon heel veel samples van oude platen terug in nieuw geproduceerde muziek. Zeker binnen genres als deep house. Ik vind dat wel grappig. Het verleden herhaalt zich altijd en je komt het altijd weer een keer tegen. Zelf vind ik het tof om het anders te doen. Ik verzin liever iets compleet nieuws dan dat ik ga werken met iets dat al gedaan is. Ik probeer een nieuw geluid te maken, dat vind ik interessanter voor mezelf. Het is uitdagender.’

Denk je dat er vandaag de dag nog artiesten zijn die over 50 jaar nog steeds bekend zijn?
‘Dat weet ik wel zeker. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar techno. De grondleggers van dat genre zijn al minstens 50 jaar bekend en worden nog steeds gedraaid en geroemd. Het is wel belangrijk om je eigen stempel te drukken op een bepaald genre, wil je lang onthouden worden. Adam Beyer is een mooi voorbeeld van een artiest die mensen over 50 jaar nog kennen. Die man staat letterlijk overal en heeft zo onderhand een imperium opgebouwd.’

Denk je dat het genre waarin jij draait over 10 jaar nog bestaat?
‘Ja, ook daar hoef ik niet echt over na te denken. Techno bestaat al zo lang en het ontwikkelt ook nog steeds. Momenteel bestaan er ook wel 80 soorten subgenres. Toch zijn er nog steeds veel mensen die techno eentonig vinden. Ik had dat ook toen ik het voor het eerst hoorde. Je hoort alleen maar dezelfde kick en high, steeds weer opnieuw. Maar dan komt er een moment dat je iets hoort dat je interesseert. Ik heb toen de koptelefoon gepakt en ben gaan uitpluizen wat er nou allemaal gebeurde. En dat is veel, haha. Dat maakt het zo interessant. Techno heeft zoveel lagen dat je verdwaald kan raken. Voor mij is dat het fijne aan het genre.’

Wordt er volgens jou nog nieuwe muziek gemaakt?
‘Nieuwe genres denk ik niet. Je hebt ook een filmpje op Youtube dat aantoont dat alles al gedaan is, het is alleen een remix van een remix van een remix. Alleen je hoort het niet. Het is volgens mij meer de commercie die al die verschillende subgenres bedenkt en pusht als nieuwe muziek. Als bijvoorbeeld spinning records bepaalt dat iets ‘future house’ is, dan is dat vanaf dat moment ook zo. Fans nemen dat over. En blijkbaar hebben mensen zo’n ook hokje nodig. Het moet altijd ergens in passen. Je krijgt het volgens mij erg moeilijk als je zegt: ‘Ik draai geen genre’. Mensen moeten weten wat ze ongeveer kunnen verwachten, dat geeft ze houvast. Dat is wel grappig eigenlijk. Ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor.’

Wat zijn de ontwikkelingen voor de muziekindustrie voor de komende 10 jaar?
‘3D geluid, wel voornamelijk voor games hoor. Je krijgt dan een koptelefoon en als je je hoofd draait, draait het geluid mee. Daar zijn ze nu heel erg mee bezig. In de uitgaanscene krijgt het licht een steeds belangrijkere rol. En je ziet ook dat mensen veel waarde hechten aan een goede vj met aparte visuals die bij de muziek passen. En technologie. Nu zie je al robots met schermen aan de armen die meebewegen op de muziek. Dat gaat zich steeds meer uitbreiden.’

Waar zie je jezelf over 10 jaar?
‘Dat vind ik moeilijk te zeggen. Ik heb het draaien al een tijdje links laten liggen omdat ik alleen maar bezig ben met mijn eigen producties en audio engineering. Ik hoop dan ook dat ik over 10 jaar een begrip ben als studio. En draaien lijkt me echt enorm tof in Japan. Dat zou ik nog wel een keer willen in m’n leven. Zij lopen daar ook zover voor qua technologie. Ja, daar zou ik m’n ei wel kwijt kunnen.’

Kelvin check je aanstaande zaterdag van 01:30 – 02:15 in Area 2.