DE GLAZEN DISCOBOL VAN DJ LAPIT


Photo’s by Kirwin Lonwijk

In aanloop naar een nieuwe editie Echoes of the Future spenderen we avonden met dj’s uit de komende line-up. Er wordt gegeten en gedronken en gepraat over (toekomst) muziek. Dit keer: de glazen discobol van DJ Lapit.

Darcy de Nekker is 28, woont aan een gracht in Almere en draait nu zo’n 6 jaar als DJ Lapit. Z’n specialiteit: house, techno en disco. Wat is kenmerkend aan de sets die je draait?
‘Mijn sets zijn energiek. Natuurlijk is het soort set wel afhankelijk van het tijdstip waarop je draait, maar ik probeer altijd veel energie in m’n sets te stoppen. Ik vind het ook tof om een compleet verhaal van mijn sets te maken. Ingetogen beginnen, opbouwen en het publiek bewust maken van de muziek die je draait. Als je primetime draait, is dat soms toch wat lastiger. Dan zijn mijn overgangen veel meer abrupt. Het publiek wil dan veel meer opgezweept worden, met meezingers enzo. Dat geeft veel energie, maar toch wil je ook platen laten horen waarvan de mensen later denken: dat was echt de shit. Iets dat ze misschien nooit eerder hebben gehoord.’

Wat is volgens jou kenmerkend aan de muziek van vandaag de dag?
‘Ik baseer het dan wel even op m’n eigen straatje. Volgens mij wordt er op dit moment, meer dan ooit, teruggegrepen naar vroeger. Dat merk ik als ik luister naar de dj’s die ik bewonder. Motor City Drum Ensemble bijvoorbeeld. Hij draait veel disco, pakt platen van 30+ jaar oud en gooit ze in z’n huidige sets. Dat vind ik gewoon super tof. Ik merk dat sowieso wel om me heen. Het verdiepen in muziek wordt belangrijker en het is cool om te luisteren, en opzoek te gaan naar muziek van voor je überhaupt geboren was. Naar verborgen of vergeten pareltjes vissen en die laten horen aan je publiek. Ja, daar halen veel jongens wel voldoening uit.’

En de huidige Top 40, wat valt je daaraan op?
‘Toch wel de trucjes. De nummers werken met eenzelfde soort stramien en opbouw dat telkens afwisselt. Het is gewoon heel makkelijk om iedere keer naar een hoogtepunt toe te werken, dan te klappen, dan weer in te zakken en dan zo door en door. Als je kijkt naar echt goede dj’s of echt goede muziek dan hoeft het niet de hele tijd ‘leuk’ te zijn. Het is soms ook een beetje pesten en plagen. Het hoeft niet de hele tijd helemaal top te zijn, juist dan waardeer je gewoon weer de mooie stukken muziek.

Denk je eigenlijk dat er vandaag de dag nog artiesten zijn die over 50 jaar nog steeds bekend zijn?
‘Dat vind ik echt een moeilijke vraag. Ik heb helaas geen glazen bol waar ik in kan kijken. Zelf luister ik op dit moment heel veel naar The Beatles. Daar is mijn vader mee opgegroeid. Toch kan ik mij niet voorstellen dat mijn kind nog naar een Lady Gaga zou luisteren. Die is volgens mij over een paar jaar gewoon niet meer relevant. Maar aan de andere kant: Dubstep was een aantal jaar geleden ook ineens heel groot. Dat is nu allemaal wel weer voorbij. Toch denk ik wel dat Dubstep een plek in de muziekgeschiedenis heeft gekregen. En dat mensen over 30 jaar nog wel weten wat de oorsprong ervan is en hoe het klinkt. Als ik weer kijk naar mijn eigen straatje, dan zou het best kunnen dat er artiesten over 50 jaar nog steeds bekend zijn. Maar dan wel bij de mensen die zich bijvoorbeeld in techno of disco verdiepen. Artiesten met de allure van The Beatles, Prince of Bob Dylan, die wereldwijd al jarenbekend zijn…nee die zijn er vandaag de dag niet meer.’

En nieuwe muziek, wordt dat nog gemaakt?
‘Ja, ik denk het wel. Dubstep was een aantal jaar geleden echt weer een nieuw geluid. Al was het in feite een samensmelting van reggae en dub, genres die we al kenden. Ik denk dan wel: op een moment moet het klaar zijn, dan is alles wel gemaakt. Maarja, dat dachten onze ouders waarschijnlijk ook. De manier waarop we instrumenten gebruiken, en hetgeen dat we als instrumenten gebruiken zal altijd blijven evalueren. Wie had ooit gedacht dat je hele nummers kon maken, en wereldwijd succes kon hebben met het gebruik van een laptopje alleen? Misschien zijn er over een paar jaar wel instrumenten die je kunt bedienen met je stem…Je weet het niet.’

Tot slot: waar sta je zelf over 10 jaar?
‘Mijn draaicarrière heb ik eigenlijk al een soort van aan de kant geschoven. Maar, ik kan het nog niet helemaal loslaten. Muziek an sich zal me altijd blijven boeien, al is het mijn werk niet. Toch zou ik, als het kan, over 10 jaar nog steeds draaien. Maar wel met een hele andere frequentie en een hele andere instelling. En waar ik echt nog wel zou willen draaien? Nichefestivals als Dekmantel, die organiseren nu edities in São Paulo. Dat lijkt me geweldig.’

Lapit draait b2b met Baart tijdens de volgende editie van Echoes of the Future op 20 mei.